Českobudějovický Dopravní podnik zbytečně zaplatí 800 tisíc
To není foto při generálce, ale při likvidaci...
Oklonosti jsou více než podivné. Dříve se při obnově vozového parku vyřazovalo s ohledem na stav vozidel. Ty nadbytečné, ale provozuschopné se odstavovaly do depozita a nejednou se v případě potřeby po nich šáhlo. Nebo se zvolna odprodávaly jiným dopravcům. Letos na jaře ale DP prakticky "z linky" stahoval provozní vozy, které před několika lety prošly několikamiliónovými investicemi, aby je druhý den rozebíral a zájemce o koupi odmítal.
Abych byl alespoň trochu konkrétní:
Z Prahy se za oněch 800 tisíc zapůjčilo 8 vozů B732 z let 1993, které prošly lehčí GO kolem roku 2001 a jejich stav je již prakticky za hranicí použitelnosti (pro orientační srovnání - pořizovací hodnota takového vozu se pohybuje kolem 80 tisíc, za jeho následné prodání do kovošrotu dostaneme cca 40 tisíc) .
V budějovickém DP se jen letos zlikvidovalo 10 vozů, z nichž minimálně u poloviny to bylo kontroverzní:
125 - kloubový, plně pojízdný a funčkní vůz, v roce 2006 kompletní GO v řádu miliónů, bez koroze - likvidace květen 2012
275 - v roce 2004 kompletní GO v řádu miliónů, horší vizuální stav, ale bez nutných investic by pokryl nynější výluku - likvidace konec dubna
281 - v roce 2004 kompletní GO v řádu milionů, sice opotřebovaný, ale bez nutných investic by pokryl nynější výluku - likvidace konec dubna
283 - v roce 2003 komletní GO v řádu miliónů, dtto jako 275 - likvidace začátek května
194 - v roce 2006 kompletní GO včetně výměny rámu, plně pojízný a velmi zachovalý vůz, bez koroze - likvidace konec ledna
284 - v roce 2004 kompletní GO v řádu miliónů, sice opotřebovaný, ale bez nutných investic by pokryl nynější výluku - likvidace konec dubna
285 - v roce 2005 kompletní GO v řádu miliónů, pěkná karoserie po větší investici v poslední době, celkově zachovalý stav - likvidace konec ledna
282 - v roce 2004 kompletní GO v řádu miliónů, ale pro získání další STK nutná větší investice - likvidace konec dubna
121 - v roce 2003 kompletní GO v řádu miliónů, ale již celkově špatný stav - odstaven již v roce 2011, likvidace konec ledna
134 - r.v. 1996, negenerálkovaný, celkově špatný stav - odstaven již v roce 2011, likvidace polovina ledna 2012
Rozumný hospodář by zlikvidoval poslední tři jmenované, ty ostatní by odstavil k plotu a RZ do depozita. DP krom těch vyjmenovaných ale začal rozebírat ještě další dva vozy (273 a 196), aby je druhý den opět dával dohromady... Pocity pracovníků, kteří před několika lety tyto vozy při GO prakticky stavěli od základů a nyní je rozebírají, zatímco u negenerálkovaných vozů B941 z roku 1997 musejí donekonečna opravovat rozlámané kostry velků, popisovat nemusím.
Jak to vlastně je, co se proslýchá: Ekonomický manažer p.Matouš za přispění rady schválil snížení vozového parku na xx kusů za současného snížení věkového průměru. Na tom, že ty starší vozy byly v poslední době na nákladných GO se nehledí, že možná nebude čím jezdit také ne, ale ve výroční zprávě se bude novému vedení dobře vyjímat infomrace, "vozový park byl omlazen o x let". Je otázkou, zda-li p.Matouš se svým Volvem XC90 má vůbec o těch GO představu, stějně jako jestli je mu znám stav provozovaných vozů B941...
Budějovické GO lépe vystihuje slovo "novostavba"- z karoserie a interiéru prakticky nic původního nezůstane. Odbornou veřejností byly budějovické generálky hodnoceny jako nejlepší v Čechách.
Stavební práce, kvůli kterým je teď vozů nedostatek, jsou městem plánovány dlouho dopředu a stejně jako každá stavba podléhají stavebnímu zákonu, dají se najít na vývěsce. Navíc je to rok, co se radikálním způsobem změnil systém linek a ještě není ustálen - co se děje s linkou č.1 vidí snad každý. Proto počet vypravovaných vozů v budoucnu je jako hádání z křišťálové koule. Už na počátku plánování likvidace se na diskuzních fórech ozývaly názory, že vypravit 71 vozů ze 76 je nereálné, i za cenu přehlížení "plovoucích" podlah většiny vozů B941 (ev.č.138-152, r.v.1997-2001 až na jednu vyjímku bez GO). Ale DP si svou neomylností byl jistý stejně jako najatý pan "Výhybkář", který přesně půl roku v různých diskuzích v loňském roce do bezvědomí obhajoval změnu linkového vedení a nové jízdní řády.
A proto se ptám, jaké vyvodí představenstvo personální důsledky? Pokud žádné, jak se k tomu postaví vedení města? To si budeme za statisíce korun půčovat vozy při každé havárii vody pod trolejovým vedením? Nebo ad absurdum bude město po vzoru DP bourat domy, protože je momentálně nepotřebuje? Nebylo by lepší jako provozní, ale momentálně nepotřebné vozy odstavovat k plotu a SPZ dávat do depozita, tak jak tomu bylo dříve? Čím by se přepravovali děti při "azbestové krizi", kdyby se tehdy stejným způsobem zlikvidovaly i nepotřebné trolejbusy - tehdy se z "odstavenin" vrátily do provozu tuším hned tři vozy... Rozhodnutí některých odpovědných lidí mi zkrátka připadají krátkozraká.
Robert Bartyzal
Já jsem jistič - dezinformátor
S nelibostí sleduju, jak mailová schránka mé mámy, která je již v pokročilém věku, je plná nenávistných, překroucených či jinak pochybných mailů. O jejich autorech nemám valné mínění, svým způsobem jsou bohužel mistři svého oboru.
Robert Bartyzal
Fejeton o dětech, usínání a spánku tak nějak obecně
S partnerkou jsme unaveně štastní rodiče dvou kluků. Někdy není jasné, jestli se snažíme vychovávat my je, nebo oni nás.
Robert Bartyzal
V zajetí solární elektrárny
Jako bych předem tušil letošní energetický vývoj - na sklonku loňského léta jsem si pořídil několik solárních panelů "pro radost" než pro nějaké úspory. Něco jako švestičky z vlastní zahrádky, mít takovou svojí malou nezávislost.
Robert Bartyzal
Konec jedné krásné éry, ČRo končí vysílání na středních a dlouhých vlnách
Tahle zpráva možná mnoho lidí minula, mnoho lidí ani neví, co to znamená, a mnoho lidí se možná podivilo, že Český rozhlas na AM ještě vysílal.
Robert Bartyzal
ŘSD a jejich pasti na medvědy
Téměř každý den jezdím po dálnici D10 a celou tu dobu sleduji, jak si ŘSD svým liknavým přístupem zahrává se životy řidičů. Snad co měsíc na konci Štěrboholské radiály přeskočí kamion svodidla do protisměru a ohrozí protijedoucí.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat
Předseda Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko oznámil, že dostal pokutu 900 eur (zhruba 22...
Největší hrozbou je ruský imperialismus, řekl Lipavský v Budapešti
Český ministr Jan Lipavský na setkání se svým maďarským protějškem Péterem Szijjártóem uvedl, že...
Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch
Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...
Kdo je Matěj Ondřej Havel? Skaut a učitel dějepisu může nahradit Langšádlovou
Za jeho životopis by se nemusel stydět ani Mirek Dušín z legendárních Rychlých šípů. Nástupcem...
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...
- Počet článků 38
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2333x