Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

12 zmařených životů bez konkrétního viníka

Slovensko prožívá tragedii, která je svou velikostí podobná té, co se před lety odehrála u Nažidel v Čechách. Tím ale veškerá podobnost končí, u té Slovenské nehody řidič hlavním viníkem podle mne není.

     Deník SME totiž zjistil skutečnosti, které měly na nehodě rozhodující podíl. A sice rozhledové poměry: Vzdálenost, na kterou řidič autobusu mohl vidět blížící se vlak nebyla oněch 300 až 400 metrů, jak zřejmě nevědomky mylně uvedl i premiér Fico, ale pouhých 150 metrů a to ještě částečně omezena telegrafními sloupy. Traťová rychlost vlaku přes přejezd byla 70 Km/h.
     Dovolím si trochu teorie, odborníci doufám prominou její zjednodušení. Pro každý přejezd se stanovuje tzv. vyklizovací doba - to je doba, za kterou bezpečně stihne opustit přejezd i to nejdelší a nejpomalejší vozidlo, resp. člověk s příručním vozíkem. Délka vozidla se uvažuje 22 metrů, jeho rychlost 5 km/h. K této době se ještě připočítává doba reakční (1 vteřina) a doba přídavná. U jednokolejného přejezdu standartní šířky celková vyklizovací doba vychází mezi 20 a 30 vteřinami. (U přejezdu vybaveného výstražnými světly je to doba, po kterou je dávána výstraha než vlak dojede na přejezd).  Pokud se jedná o přejezd vybavený jen vystražnými kříži a jeho rozhledové poměry neumožňují spatřit vlak s takto vypočteným předstihem, pak je nutné upravit v místě traťovou rychlost. 


   Jistě se vyslechnou svědci a obraz chování řidiče v posledních chvílích před nehodou dostane konkrétnější obrysy. Ale fakt, že na onom osudném místě rozhledové poměry umožňovaly spatřit vlak jen na dobu 7 vteřin předem, je již teď těžko zpochybnitelný. Tedy i kdyby tam řidič dělal cokoliv (snad krom čtení novin), z tohoto titulu nemůže nést plnou zodpovědnost za zmařené životy. Vyklizovací doba 7 vteřin je podle mne zkrátka neobhajitelná a je tedy na místě, aby se zpovídal správce této tratě. Jakou by tam měl například šanci traktor s valníkem ?!
  Důkazy o tom, že dostatečná vyklizovací doba by mohla zabránit tragedii i v případě nepojízdného vozu jsou z minulosti hned minimálně dva - cca před měsícem se stejně jako zde nepodařilo zařadit rychlost řidiči kamionu na železničním přejezdu v jihočeské Kaplici. Srážce sice nezabránil, ale alespoň stačil včas utéct. A nebo před mnoha lety (tuším v Prešově či Bratislavě) se zastavil na přejezdu trolejbus. I tam cestující během předzváněcí doby stačili vůz opustit.
   Je smutné, že na nedostatky v těchto věcech, které by měly být periodicky kontrolovány, se přichází až když se stane  tragédie takového formátu...

Odkaz na článek na SME.sk:
http://www.sme.sk/c/4319842/sofer-ma-na-prejazd-priecestia-sedem-sekund.html

Autor: Robert Bartyzal | středa 25.2.2009 9:15 | karma článku: 15,22 | přečteno: 1071x
  • Další články autora

Robert Bartyzal

Já jsem jistič - dezinformátor

S nelibostí sleduju, jak mailová schránka mé mámy, která je již v pokročilém věku, je plná nenávistných, překroucených či jinak pochybných mailů. O jejich autorech nemám valné mínění, svým způsobem jsou bohužel mistři svého oboru.

11.1.2024 v 8:54 | Karma: 32,99 | Přečteno: 3194x | Diskuse| Společnost

Robert Bartyzal

Fejeton o dětech, usínání a spánku tak nějak obecně

S partnerkou jsme unaveně štastní rodiče dvou kluků. Někdy není jasné, jestli se snažíme vychovávat my je, nebo oni nás.

8.12.2023 v 10:45 | Karma: 9,79 | Přečteno: 258x | Diskuse| Společnost

Robert Bartyzal

V zajetí solární elektrárny

Jako bych předem tušil letošní energetický vývoj - na sklonku loňského léta jsem si pořídil několik solárních panelů "pro radost" než pro nějaké úspory. Něco jako švestičky z vlastní zahrádky, mít takovou svojí malou nezávislost.

27.9.2022 v 8:57 | Karma: 22,96 | Přečteno: 1137x | Diskuse| Ekonomika

Robert Bartyzal

Konec jedné krásné éry, ČRo končí vysílání na středních a dlouhých vlnách

Tahle zpráva možná mnoho lidí minula, mnoho lidí ani neví, co to znamená, a mnoho lidí se možná podivilo, že Český rozhlas na AM ještě vysílal.

23.12.2021 v 11:50 | Karma: 25,51 | Přečteno: 636x | Diskuse| Média

Robert Bartyzal

ŘSD a jejich pasti na medvědy

Téměř každý den jezdím po dálnici D10 a celou tu dobu sleduji, jak si ŘSD svým liknavým přístupem zahrává se životy řidičů. Snad co měsíc na konci Štěrboholské radiály přeskočí kamion svodidla do protisměru a ohrozí protijedoucí.

27.11.2019 v 8:53 | Karma: 26,73 | Přečteno: 974x | Diskuse| Cestování

Robert Bartyzal

Tendenční zprávy o stáří vozového parku

Uváděný věk vozového parku je dle mého názoru záměrně zkreslován a dokola omílán. Ten reálný by se měl uvádět ze stanic technických kontrol, tedy konkrétně z vozů, které mají platnou STK.

29.1.2018 v 9:03 | Karma: 26,90 | Přečteno: 1234x | Diskuse| Ekonomika

Robert Bartyzal

Jak řešit pracovní právo u zahraničních přeprav

V posledních letech se hodně diskutuje (a pokutuje) kolem pracovního práva pro řidiče kamiónů jezdících v západní Evropě. V každém článku se píše sice o "A", ale už v málokterém o "B".

24.7.2017 v 9:13 | Karma: 14,06 | Přečteno: 432x | Diskuse| Ekonomika

Robert Bartyzal

Lži a mýty o burkinách

Na České televizi jsem v pořadu 168 hodin shlédl reportáž Martina Mikuleho o dění kolem nošení burkin na francouských plážích. A pak "test" Gabriely Moučkové o tom, jak se v nich plave. Ten mě rozesmál nejvíc.

1.9.2016 v 9:03 | Karma: 28,05 | Přečteno: 4521x | Diskuse| Společnost

Robert Bartyzal

"MHD se loučí se s tváří" aneb jak se vytváří dezinformace

V pátek médii masivním způsobem proběhla informace, že končí jedna tvář pražské MHD a sice autobus B732.Na jednu stranu v článcích a šotech prakticky žádné nesmysly, polopravdy nebo lži, ale na straně druhé to v běžném laikovi vzbudilo dojem, že se už nadále nesetká s těmi "hranatými" autobusy a že je hromadně nahradí nějaké nové, nízkopodlažní. Všímavější jedince starších ročníků možná ještě zarazila informace, že tyto autobusy vyjely do pražských ulic v roce 1987, přesto že oni jsou přesvědčeni, že se v nich začali vozit již na začátku osmdesátých let.

22.4.2013 v 8:24 | Karma: 24,87 | Přečteno: 3885x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Robert Bartyzal

Českobudějovický Dopravní podnik zbytečně zaplatí 800 tisíc

Možná si ještě vzpomenete na tanečky kolem rušení noční MHD, protože na to scházelo 200 tisíc. Nynější vedení dopravního podniku se do dějin místní MHD zapíše tím, že prakticky ze dne na den sešrotuje několik bezproblémových, nákladně zgenerálkovaných autobusů, aby si krátce na to muselo půjčit 8 vozů z Prahy za cca 800 tisíc, protože nemá čím pokrýt výpravu.

3.9.2012 v 9:17 | Karma: 13,46 | Přečteno: 833x | Diskuse| České Budějovice

Robert Bartyzal

Havel zemřel. Škoda že se toho nedožil.

Ještě to není ani měsíc, co zemřel náš prezident Václav Havel. Velký člověk a dramatik, který mj. dokázal absurdnosti kolem sebe pojmenovat a skvěle dramaticky zpracovat. Myslím, že kdyby mohl to vše kolem své smrti sledovat, asi by se v nějakém rozhovoru zmínil, že jde o nejlepší inspiraci svého života.

11.1.2012 v 9:30 | Karma: 15,32 | Přečteno: 1429x | Diskuse| Společnost

Robert Bartyzal

Stewardky v havajských sukních jen pro vyvolené

Přečetl jsem si článek o tom, jak majitel Student Agency Radim Jančura bude převlékat své stewardky do havajských sukní. A ptám se k čemu to? Služby Student Agency nevyužívám. Ne že bych nechtěl, ale není mi to umožněno.

24.11.2010 v 11:15 | Karma: 13,47 | Přečteno: 2015x | Diskuse| Cestování

Robert Bartyzal

Kdopak by se Hamra bál

Exposlanec KSČM František Beneš se domáhá odvysílání seriálu Nejmladší z rodu Hamrů. Nejsem příznivcem levice a KSČM už vůbec ne, ale s odvysíláním jednoznačně souhlasím také. Shodou okolností jsem ho totiž před nedávnem viděl.

4.5.2010 v 9:18 | Karma: 15,07 | Přečteno: 1507x | Diskuse| Kultura

Robert Bartyzal

Muž na radnici jako "povinná četba"

V souvislosti výročí pádu totality se mi dostal do ruky "podpultový" seriál z doby minulé a sice onen proslulý "Muž na radnici". Po jeho shlédnutí dost dobře nerozumím, proč v dnešní době dostal nálepku "nevhodný" nebo dokonce "oslavující minulý režim". Kdo toto vyřknul, ho nejspíše ani neviděl. Posuďte sami:

20.11.2009 v 9:03 | Karma: 16,41 | Přečteno: 1850x | Diskuse| Společnost

Robert Bartyzal

Alois Jirásek v Praze odsouzen k nepodmíněnému trestu

Alois Jirásek sedí už téměř třetím rokem v chládku. A to do slova a do písmene. Jak již v roce 2007 uvedla Petra Hoftichová z Galerie hl.m. Prahy, jeho socha Jiráskovo náměstí na Praze 2 jen hyzdila...

10.8.2009 v 9:04 | Karma: 17,72 | Přečteno: 1264x | Diskuse| Kultura

Robert Bartyzal

Fenomén "Besídka Divadla Sklep"

Tak jako každý rok, i letos do českobudějovického metropolu zavítalo Divadlo Sklep se svou letošní Besídkou. Někoho pobavila více, někoho méně, ale jak je u Divadla Sklep zvykem, nikdo určitě neodešel zklamán.

27.5.2009 v 10:49 | Karma: 10,61 | Přečteno: 1847x | Diskuse| Kultura

Robert Bartyzal

Proč mě v Tescu zase dlouhý čas neuvidí

Říkám si, že v některých věcech bývám až moc tvrdohlavý. Stejně jako jsem díky "záhadnému" kácení vzrostlých stromů vedle nově otevíraných provozoven Lidlu u nich nikdy neutratil ani korunu, k Tescu mám negativní vztah odpočátku.

5.5.2009 v 9:40 | Karma: 29,74 | Přečteno: 2739x | Diskuse| Ostatní

Robert Bartyzal

Bratři Ebenové to včera pěkně naservírovali

Včerejší koncert Bratří Ebenů v Českých Budějovicích opět dokázal, že i přes svůj zralý věk mají s okoralými chlebíčky, o kterých zpívají, jen málo co společného.

3.4.2009 v 10:33 | Karma: 15,52 | Přečteno: 1183x | Diskuse| Kultura

Robert Bartyzal

Chodci versus Tábor

V Táboře v souvislosti se stavbou 4.železničního koridoru vznikly nové, pro místní obyvatele prospěšné stavby. O tom, jak dalece budou funkční už je na Táborské radnici. Zatím se ale moc nepředvedla.

13.2.2009 v 9:10 | Karma: 13,57 | Přečteno: 1059x | Diskuse| Ostatní

Robert Bartyzal

Smysl života

Na různých chatech a fórech neustále vídám opakující se téma "Jaký je smysl života", "důvod proč žít" apod. Myslím, že hledat ho v těchto místech je stejné jako tam zjišťovat, jestli někdo neví, kde jsem včera nechal brejle.

2.2.2009 v 9:08 | Karma: 12,90 | Přečteno: 873x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 38
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2333x
Jsem jedna desetimilióntina tohoto státu, stejně jako vy a ostatní občané tohoto státu.

Seznam rubrik